Tuesday 10 April 2012

Parameter Proses Permesinan Mesin Bubut

   Parameter proses permesinan mesin bubut adalah sebagai berikut :

1.    Cutting Speed
Cutting Speed ialah kecepatan potong (mm/min)                  

         ν = π.d.n / 1000
Ketarangan :
d : diameter benda kerja                                                                     
n : putaran poros utama (benda kerja)
(referensi : http://maxcy-idrz.blogspot.com/2009/01/pengertian-mesin-cnc.html )

2.    Feeding Speed
Feeding Speed ialah kecepatan Makan (mm/min)
          ν f =  f .  n
Keterangan :
f : gerak makan (mm)
n : putaran poros utama (benda kerja)
(referensi : http://maxcy-idrz.blogspot.com/2009/01/pengertian-mesin-cnc.html )

Gambar Grafik untuk menentukan kecepatan makan

3.    Material Removal Rate 
Material Removal Rate ialah Laju penghasil geram ( cm3/min)
Z = f . a . ν f
            Keterangan :
f : gerak makan (mm)
a : kedalaman potong (mm)
ν f : kecepatan makan (mm/min)              

4.    Cutting Time (min)
Cutting time ialah waktu pemotongan 
          tc = lt  / ν f

            Keterangan :
            lt : panjang permesinan
            ν f : kecepatan makan    (mm/min)          

5.    Depth of  Cut
Depth of  cut ialah Kedalaman Pemotongan (mm)
                     
            Keterangan :
            D = diameter awal pembubutan (mm)
            d = diameter akhir pembubutan (mm)      




Daftar Isi:

0 Comments
Tweets
Komentar

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost Coupons